Olikheterna VS likheterna

Berättade ju om hur det är att vara sambo med Emanuel i tidigare inlägg, men tänkte komplettera detta lite..

Vi är inte speciellt lika..

Tv program
Jag gillar Vänner, Äntligen hemma, Room Service, Ugly Betty, Prison Break, Sing a long och diverse matlagningsprogram.
Emanuel gillar Simsons, Family guy och South Park och annat tecknat..
Jag klarar verkligen inte av Simsons och Family guy. Så sjukt tråkiga program!

Filmer
Jag älskar high school filmer som High school musical, Bring it on (alla!), 10 orsaker att hata dig, En prinssesas dagbok och andra romatiska komedier som Nothing Hill, Pretty Women, Även musikalen Grease är en stor favorit!
Emanuel ser gärna action, kriminal filmer och så liknande.
Fast krigsfilmer har vi gemensamt, men hur kul är det i längden?

Mat
Jag gillar att variera maten mycket, provar gärna nya saker. Gillar även mycket wok med broccoli och morötter. Vill gärna ha olika kryddor olika dagar. Husmanskost och hemlagat är det bästa :) Mycket frukt och grönt skulle jag också vilja äta.
Emanuel vill ha köttfärs, köttfärs och så köttfärs. Gärna väldigt stark mat, allt ska smaka starkt. Chilipulver är nog den krydda vi köper mest. Emanuel äter gärna ute, helst Donken eller Max och visst kan jag också göra det, men inte varje dag, inte varje vecka. Kan ju nämna här att Emanuel är allergisk mot mycket. Morötter, äpple, banan och mycket mer och han är inget stort fan av broccoli heller. Hur kan man inte vara det!? Eller vad säger du Lina? ;)
En favorit vi båda har är dock pannkaka. Mums :) Och sedan jag fyllde år har det även blivit en del tjockpannkaka. Tackar syskonen Boberg för det :) Kokboken jag fick är så bra!!

Musik
Pop, pop och så lite pop. Jag är en poptjej! Allt som går att sjunga till funkar för mig! Gärna klatschiga (stava?) låtar som Emanuel skulle säga. Så där överdrivet glada och romatiska smörsånger. Rix FM, lov it!! Ni vet vad jag menar.. Är 'även fast på 90 talet när jag avgudad Backstreet Boys. Har flera skivor och spelar dem fortfarande. odödliga för mig. Britney och Westlife funkar också och så vidare.
Emanuel lyssnar helst på P3 om det är radio, men annars vet jag itne hur jag ska beskriva hans musikstil.. suttit och rullat igenom hans musik nu när jag sitter vid hans dator.. känner inte igen många artister. men en del reagge (stava?), hip hop och rap och annats om jag inte har nån aning om vad för genre det är..
Något vi har gemensamt är i alla fall Afasi. Så när vi båda vill ha något vi gillar blir det Afasi, men hur kul är det i längden?

Sport
Lov it, lov it! Hockey, fotboll, bandy, basket är väl det jag är mest intresserad av. Emanuel hade sett någon landskamp i hockey och fotboll på TV innan han träffade mig, och någon mer match på mer lokal nivå.. Nu har han sett både fotboll och hockey i Elitserien och Allsvenskan. Har även jobbat både på Strömvallen någon gång och står nu faktiskt i dörren på Läkerol Arebna och river biljetter! Det hade han nog inte trott för 2 år sedan.

Sömn
Jag behöver minst 8 timmars sömn per natt, helst. Gärna mer.
Går gärna och lägger mig 22, senast 23. men är jag trött kan jag gå och lägga mig 21. Jag är ingen kvällsmänniska direkt. Mer morgonmänniska.
Emanuel vill gärna gå och lägga sig efter 24, gärna några timmar efter 24..
Jag går gärna upp vid 8-9 även om jag är ledig. okej ibland kan det vara skönt att sova längre, men inte ofta.
Emanuel sover gärna hela dagen och måste han upp tidigt och bara sovit några timmar på natten så sover han gärna flera timmar mitt på dagen och är sedan jätte pigg på kvällen när jag vill sova..
Ibland har vi kompromissat. Vi har gått och lagt oss 23-24. Men det är inget som någon av oss vill.
Jag kan gå och lägga mig vid 22, men ändå inte somna då på en gång. Ligger gärna och kramas och pratar om dagen då.. men de gånger jag varit vaken till 24 så somnar jag ju på engång när jag lägger mig och det tycker Emanuel är tråkigt.
Emanuel ligger hellre och kramas på morgonen, men jag har ingen ro då. Får ont i ryggen och känner mig stressad. Och jag vill gärna äta frukost ganska snabbt efter det att jag vaknat så då blir jag hungrig och då blir jag irriterad.

Humör
Är jag hungrig så är jag ganska sur och kan till och med låta väldigt arg. Emanuel har fått några utskällningar som han verkligen inte förtjänar, men jag kan itne alltid kontrollera mig.
Emanuel retas gärna, men jag blir tokig på det. jag har en lillebror han har alltid retas med mig. Det räcker, behöver inte en till. Emanuel är lillbror och van med att retas..
Men vi har kommit fram till att jag klagar nog och är irriterad ungefär lika mycket som han retas..

Åsikter
Jadu.. där har vi inte mycket lika.. blir många diskussioner.. Fast jag tycker om att diskutera.. Fast Emanuel tycker att jag blir arg när jag inte får som jag vill. Fast vissa saker kommer vi inte längre med..
Alkohol? Aldrig druckigt och kommer aldrig göra, skulle inte vilja att det fanns.
Emanuel dricker gärna, ofta och ibland lite för mycket enligt mig.. Vill gärna ta en öl till maten.. Inte så uppskattat av mig, men vad gör man inte..
Tobak? Aldrig provat något och kommer inte heller göra det. Lika här. Vad är meningen till att det finns?
Emanuel har provat det ena och det andra, har även varit beroende.. men trappat ner, men känner ibland att nikotin behövs. Suck.
Droger? Totalt emot, varför i hela världen finns det?
Vet inte exakt vad Emanuel tycker här, men han är inte lika totalt emot som jag. Han bryr sig nog inte om vilket..
Uppfostra barn? Där har vi en del olikheter också.. men tänker inte äns gå in på dem..
I övrigt har han inte så mycket åsikter.. så går itne att diskutera så mycket politik och vad som står i tidingarna.. Han bryr sig helt enkelt inte.. Knasigt säger jag.

I övrigt så tycker jag om att tända mycket ljus, titta på en film och mysa i soffan.
Emanuel har gärna tusen kompisar omkring sig och festar gärna.
Visst jag går gärna ut och dansar, men inte varje helg.
Jag väljer gärna TVn också.. Emanuel väljer hellre datorn.. När han inte är med kompisar, vilket inte är så ofta nu i Gävle..
Vi är båda kreativa i alla fall. Han gör musik och jag pysslar med smycken osv.
Jag går gärna på stan, kolla på kläder och smycken, Kan man få för många örhängen? Har tappat räkningen igen.. men var över 160 par i alla fall och är nog över 170 nu också.. sist Emanuel fick något nytt klädesplagg var när han fyllde år, av mig.. en t-shirt.. och innan det var det också av mig.. en lång ärmad tröja..

så ja ni ser.. Vi är inte så lika.. men olikheterna dras ju till varandra..
Bara att hoppas att det funkar i längden.. Vilket jag tror! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0