Nykter i Uppsala på Valborg

Det var jag och några till i alla fall.
Kanske inte det vanligaste med nyktra människor i Uppsala på Valborg, men en del finns det faktiskt.

Åkte tåg med Diana till Uppsala så vi var framme 13:41. Kajsa hade ringt mig på kvällen innan och sagt att hon var sjuk. synd :/
Gick till expen och pratade med Ulli och så kom Mona som hade ansvaret. träffade Betzy och Emma också. Emma hade jag träffat förut.
Var alltså UNF (Ungdomens NykterhetsFörbund)  som skulle ha aktiviteter.
Träffade Emanuel, John och Måns lite också när de väl kommit till expen. Trevligt att träffa Emanuel, även om han redan då var ganska full.. men så kan de va.
så vid 15 gick jag, Diana och Betzy mot St Eriks torg och på vägen satte vi upp skyltar om vad som skulle hända där.

Var där lite före 16. fick lära mig att säkra på backklättrningen. Lite läskigt första gången, men sedan var det bara roligt :) Så då stod jag där och säkra till typ 17:45. Då lärde jag Anders att säkra, fast sedan var han tvungen att gå på möte (precis när han lärt sig) så då fick jag lära Erik också.

Mackan kom dit ett tag också. Länge sedan man träffa honom. trevligt :)

Sedan gick jag och Diana och åt på Yalla (stavas det med Y? nu blev jag osäker.. på stora torget i alla fall)
Blev hawaii för mig :)
sedan tillbaka på området vid 19:30. Erik kunde fortsätta säkra då han tyckte det va kul så då hoppade jag och Diana i hoppborgen med alla barn. så kul att få va liten ibland :) det var en hoppborg med hinderbana typ. med klättring och rutschkana längst bort. alla barnen sa att vi skulle hoppa ner, läskigt. jag åkte ner, fast sedan testade jag att hoppa en bit och det var roligt faktiskt :)
fanns även en vanlig hoppborg på området, jag var dock aldrig in i den. hoppade heller inte på studsmattan eller klättrade på klätterväggen. men drack alkoholfria drinkar gjorde jag :) och så klättrade jag på backarna såklart. fast gick inte så bra för mig. kom till 13 två gånger. men blåste mycket mer här än i Gävle när jag klättrade 25 tror jag det blev.. eller vad säger ni som var med då på cityfesten? 43 tror jag världsrekordet är och det togs i Gävle då på cityfesten. 20 blev rekordet för kvällen i Uppsala på valborg. men som sagt, det blåste en hel del.
var alltså ett inhägnat område där det var blåskontroll för att komma in. Innan 16 var det mer för barnen och sedan skulle det vara mer för ungdomar. Kom en del ungdomar faktiskt. och några vuxna. fast mest var det barn.
så vid 20:30 började vi packa ihop.
så tillbaka till expen. Åt lite och snackade och förberede inför kvällen. vi skulle dela ut bullar och varm choklad på stan.
så vid 23 bar det iväg. jag, Diana, Betzy, Emma och Ulrik gick iväg med fyllda ryggsäckar och händer. Anders och en till stannade i köket och var beredda att fixa mer om vi ringde och sa att det gick åt.
och gick åt gjorde det verkligen. Mycket posetiv respons :) en del diskussioner. varför gjorde vi detta? Om man har druckit så är det bra att äta något och kan va bra att dricka något annat än alkohol. så visade vi att det fanns ett annat alternativ. Man kan va nykter och ha roligt. Vi delade på oss ganska snabbt. Jag, Betzy och Diana gick tillsammans. Fick massa kramar. vi var det bästa på hela kvällen, änglar och hade räddat kvällen :) Var bara att suga i sig av allt beröm :) och alla komplimanger. i krogkön till Norrlands var vi populärast. Började i början och gick mot slutet. tror de flesta i kön fick en bulle och varm choklad. en kille lovade mig att jag skulle få komma in gratis om han stod i dörren. Hoppas han kommer ihåg vem jag var, för jag har ingen aning om vem han var :P såg så mycket folk den kvällen. kan inte komma ihåg alla. hade även ett givande samtal med en kille som pluggade till socionom. det jag funderar på :) han undrade om vi gjorde det nämligen, men jag sa att vi var UNFare, men att jag funderade på att läsa socionom med inrikting hälsa och missbruk i framtiden. vi får se.
Efter Norrlands kön hade vi samlat ihop oss och gick tillbaka till expen där Anders fixat mer då jag ring honom tidigare. så ut igen sedan.
Var även en kille som blev sur när vi sa att vi var nykterister. för han brydde sig inte om oss, då sa jag att han inte behövde det heller. vi ville bara va snälla och ge honom bulle och varm choklad så att han dagen efter kanske skulle må lite bättre. och att han inte behövde bry sig om oss ett dug. då blev han jätte glad och tackade och tog emot. ojoj.. blev även fotograferade av ett gäng killar. Eftersom vi var så snälla :)
hade en trevlig diskussion med en kille också som undrade vad vi tyckte om att bli förknippade med kristna/Livets ord. jag sa att vi berättade för alla att vi var från UNF och att vi var nykterister. sedan kom vi in på vad vi hade för bakgrund.. han tyckte att jag hade judenäsa. det var nå nytt. turk och kurdnäsa har jag hört. ser även ut att va spansk, italiensk, fransk och från chile. men jude va nå nytt. jag sa att jag var svensk så långt tillbaka i släkten jag visste, men pappa trodde att vi kunde ha valon i släkten och då visade det sig att han va valon. ojoj. vilket sammanträffande. om man var valon så skulle man ha något streck på armen. så då jämförde vi streck. haha. men jag hade inget sådant, fast jag kunde tydligen va valon ändå. strecket var inte allt. haha.
sedan var vi tvugna att gå vidare.
Fick visa folk till rätt ställe också, eller Betzy gjorde. hon var ju Uppsalabo från början, fast pluggar ANT på Wendelsberg nu.
Träffade 3 killar som var nyktra faktiskt. bra det :) de var kanske 15-17 år och kurder. hade ett trevlig samtal med dem :)
Några killar sa att vi inte kunde värva dem till att bli nykterister (som om vi hade räknat med det, när vi går ut på en valborg och strösta delen av befolkningen är fulla?), men undrade om de kunde värva oss? jag bara men jag kommer aldig dricka, då tyckte de att jag inte behövde det, bara jag följde med dem på fest. haha. a jo tjena. som om jag skulle följa med ett gäng fulla grabbar som jag aldrig sett på fest i stad som jag inte känner till så bra. även om jag var nykter och hade koll och mycket kläder på mig (alltså jag var inte speciellt sexigt klädd, om man är det är det ju tydligen större risk att bli våldtagen!? och då får man ju skylla sig själv? helt stört enligt mig. men vissa resonerar tyvärr så). men jag sa att vi var tvugna att fortsätta dela ut bullar och varm choklad. så då fick jag en kram och puss på kinden av den ena killen. ojoj.
Var sedan tillbaka till 1 typ med slut på bullar och varm choklad. när Emma och Ulrik kom tillbaka hade de endast några bullar kvar. Vi delade alltså ut typ 700 bullar! helt galet. nästa år blir det 1000! För jag ska lätt tillbaka om det blir nå liknande aktivitet nästa år. var så roligt!!!

Hade varit bra stämning på stan tyckte vi alla. Visst folk var fulla, men inge mycke bråk och så. som en vanlig helg, fast lite mer folk :P
Dock hade polisen fått göra ett stort pådrag. när vi stod och snackade med några utanför St Per gallerian så kom det en polisbil körande där på gå gatan i full fart och sirenerna på. kom även en kille springade i full fart och massa poliser spingandes från alla håll. kom även fler polisbilar och två poliser på cykel. fatta vad jag skaka. det första polisbilen kom ju körande där vi stod så vi var tvugna att flytta på oss.
killen hoppade i alla fall över ett stängsel där och snubblade till. typ 5 poliser höll fast honom och en riktade en batong mot honom och skrek. sedan var det typ 15 poliser till på platsen. man undrade ju hur farlig han va, om han var beväpnad eller nå. nyfiken som jag är gick jag fram till en kvinnlig polis och frågade. berättade att vi UNF också gick runt på stan och vi undrade vad som hänt. Han hade kastat glas på några poliser och sedan sprungit. aja. för det behövdes det alltså typ 20 poliser. ni kan förstå att det var ganska lugnt alltså :P

Vid 2 var vi hos Ulli där jag och Diana skulle sova. Då ringde Anders socialjouren och pratade lite. 11 minderårig hade de tagit för fylla. lugn kväll tyckte de och vi.
på morgonen när vi åt frukost lyssnade vi på nyheterna. enligt poliserna och media var det värsta valborg på länge. över 100 pers för fylla, varav 11 minderåriga. de där 11 var ju tagna redan före 2. men alla 100? när togs de och vart? var ju lugnt på stora torget, gatorna runt omkring och vid ån. men fick sedan höra att det var ju i parkerna det var värst. och där var vi ju inget.

Så kan det va. klappade även Säpo en hel del på förmiddagen. kanske den finaste hunden :) så lugn och go. Boris var lite mer vild och han har jag nog aldrig träffat förut.

men så det var en rolig och trevlig valborg för mig. Kul att träffa lite nytt folk också :)

Här är några bilder från kvällen. Kommer fler på facebook sedan..

 På ryggen på min tröja, fick denna huvtröja på Valborg när jag var 17 och hjälpte till vid Bungyjumpen som Uppsala annordnade då. Tyckte jag kunde få användning av den igen :)

 Jag klättrar på backar
 Och är glad :)
 I hoppborgen, ska åka ned för rutchkanan
 Gratis, alkoholfria drinkar
 På väg ut på stan med ryggsäck fylld med termosar med varmchoklad och påsar med bullar :)

Kommentarer
Postat av: Sofia

*även om jag var nykter och hade koll och mycket kläder på mig (alltså jag var inte speciellt sexigt klädd, om man är det är det ju tydligen större risk att bli våldtagen!? och då får man ju skylla sig själv?*

Det där e så jävla sjukt. vadå skylla sig själv? då tänker jag såhär. VAD är utmanande egentligen, alla tänder väl på olika saker, kanske fnns dem som tänder på nån som går i säckiga mjukisbrallor och luvtröja också.... så vafaaan!! äh, du förstår mitt resonemang va?

2008-05-04 @ 02:48:43
URL: http://kaldorei.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0