Juniorläger på Laviken

Vid 13 på måndagen den 23e juni var jag i Hamrånge med packning. Dags för det årliga JUNIS lägret :)
lite senare kom Diana. Lasta in i bilen. Lina skulle köra.
lite efter 13:30 var vi på väg. Lina och jag i fram och Kajsa och Diana i bak.
Vilket tjatter det var i bak :P
lyssnade på bland band. Det var kul. Massa gamla låtar. Skrålade med för full hals :)

Framme i Laviken lite före 15. Hejade på alla, la in packningen i ett rum och sedan börjades det. som varje år. Lära känna varandra, några nya i år. Gå igenom vad som ska göras under veckan och vilka lekar man kan göra. Vet precis vilka lekar som Per lär oss och vilka namn han använder som exempel.. haha, men men. så kan det va.

Grilla på kvällen som vanligt, mysigt. Jag, Lina och Kajsa satt kvar i tippin länge och tjattrade, var några andra kvar också som ibland fick säga något.. en rolig kommentar var ju "Jag förstår varför Markus är så tyst när ni båda är i familjen" och den var då riktad till Kajsa och Lina som snackade i ett tjör. haha :) Inte lätt inte..
Ännu senare på kvällen körde vi "Jag har aldrig" Var en hel del som satt upp i det stora sovrummet. och oj vad saker det kom fram. Fick reda på en del saker om Lina som jag inte visste och många blev nog chokade över mina och Linas svar ibland :P En kommentar var ju "Ni två!?" och så började alla skratta.. Kommer dock inte ihåg vad det var för påstående nu.. men men *skratt*

På tisdagen kom barnen ungefär när de brukar.. några timmar innan alltså :P
Fast vi hade varit effektiva så vi hade inte mycket kvar att göra då.. så det var bara att börja hjälpa till. Jag hade fått uppgiften att vara chef över parkeringen :) och Lina över tältplatsen. Någon som är förvånad?
Jag hade ju i och för sig hellre byggt tält, det har jag gjort nästan varje år, har haft ansvar för parkeringen någon gång tidigare.. detta var ju mitt 7 år som ledare :)
men bestämma är alltid kul :)
Fick bra hjälp av Kajsa som viftade bilarna till sina rätta platser.
och sedan bär hjälpen var ju bra på vissa håll, medan andra kunde gjort bättre. men men.

Invigning och grupp indelning. Vi ledare hade ju fått veta dagen innan vem vi skulle vara ledare med.. men Crippe hade redan avslöjat för mig att jag skulle få någon ny.. och vi är ju oftast 1 kille och 1 tjej som är ledare i grupperna, så långt som det går. Så jag förstod nästan att det var Ramis som skulle bli min ledarkompanjon, även om det var två nya killar i år. Men Christian kan man kanske inte räkna till ny, när han varit deltagare i många år. och jag fick rätt. Ramis skulle jag vara ledare med. Crippe hade ju sagt att han åkt räkmacka föra året så Ramis var nöjd. Alla ville tydligen vara med mig efter Crippes uttalande sa Rene (lägerchefen) Kul att va popis :)

Vi fick i alla fall en grupp med 9 barn, varav 3 var killar.
Gick snabbt att lära sig namnen för mig, som vanligt. Hade även gett Ramis lite tips på hur han kunde göra för att lättare lära sig namnen, så tror han också lärde sig dem ganska snabbt.

jag och Crippe hade första nattvaktspasset, mycket att göra, men vi turades om att gå ut och säga till, äen om jag kanske mest satt i köket och snackade skit med lägerledningen :P :)

ja sedan gick veckan med tävlingar och lekar. bråk med barnen och mys med barnen. Skrek en hel del. blev väldigt hes och åt halstabletter och glass för att bli bra. Skrek både för att jag var arg och för att jag hejade på vår grupp i tävlingarna.

Tävlingarna var roliga. Fotboll där man satt ihop två och två i ena benet. sammarbete var viktigast. De barn som kanske inte i vanlia fall spelar fotboll klarade detta utmärkt då de var väldigt duktiga på att sammarbeta, medan de barn som brukade spela fotboll och trodde att de var bäst på det sprang åt olika håll och gjorde illa varandra för att de inte sammarbetade.
En annan tävling var också fotboll fast med rörliga mål. haha det var väldigt roligt. Vi ledare testade på det dagen innan barnen kom. ena laget var två och två med att sträckt snöre mellan sig. så det var då 4 mål på planen som sprang omkring medan det andra målet fick passa och göra mål, man fick inte springa med bollen. Jag gjorde flera mål :) men sedan när vi bytte.. haha. var inte bra på att vara mål. snöret skulle vara sträckt hela tiden, annars fick det andra laget poäng. tror det blev lika många poäng åt dem som jag gjorde mål, tack vare att vi inte kunde springa med snöret sträckt. galet.
och så den roligaste av allt. Bowling! med levande käglor. Vi testade på det innan också. var ju roligt att vara kägla och falla när man blev träffad. den som blev träffad först av bollen, pilates boll, fick avgöra hur hårt det var och hur hårdare det var desto mer åkte armarna ut från kroppen och kunde dra med sig fler i fallet. Tror alla ledare tyckte det var kul att vara kägla, falla lite på varandra och huller om buller. haha :)

Lägerbålen var roliga som alltid :)
Invigning av nya ledare, vi gamla rävar fick visa vad vi går för. jag, Lina och Pär. :)
Jag, Kajsa och Cammen hade ett lägerbål med mycket sång och rörelselekar.. jag si gör så och hunkitonk och då fick även Lina hjälpa till där framme :) grymt kul och barnen hängde med.

Gick en vandring också.. roligt att få vara ensam med gruppen lite och inga andra som störde. pratade och lekte. gjorde även som övningar på vägen. gick bra det :) Även om vårt grupp nr, blev spegelvänt.. vi var grupp 7, men jag tror lägerledningen förstod att det var vår grupp.
gick till stranden en bit bort.. fint där och mycket bättre vatten :) ingen blålera på botten. Var mysigt där, jag och Kajsa sjöng, vilket vi gjort hela veckan. sångfåglarna :) fick med oss flera barn varje gång så vi underhöll ju dem med :)
synd bara på vändret. började åska och en flicka i min grupp var livärdd för åskan och satt och grät i min famn.. men sedan kom några släktingar till henne och hälsade på så då följde hon med dem tillbaka tidigare och fick vara i köket med mattanterna..
det börjde även regna då så det blev en ganska kort stund på stranden, men vi hann delvis äta lunchen i alla fall. sedan gick vi tillbaka gruppvis, men lite snabbare än på ditvägen. fast det slutade regna när vi kommit en bit, men men.

Så sista kvällen är det ju disco! Amel och Mikael kom och gjorde i ordning. Alltid lika roligt att träffa Amel :)
Var väldigt roligt på discot! som alltid :)
haha tror ledarna tycker det är roligast. studsar runt där inne och det lilla, varma rummet . Vilka blickar vi fick, speicellt när jag och Amel dansa. haha. Amel dansa lite breakdance också :)
så mys och flum efter discot på ledaravslutningen. Massa minnen att prata om med Amel :) var en liten tjej som frågade om vi var fulla där inne. hon hörde nog bara massa skratt och skrik.. galet vad flummigt det kan bli.
fast gick och la mig vid 2, skulle ju upp 4 och va nattvakt. bästa passet. not!
blev väckt 5 över 4 av Christian.. ingen bra sömn för mig inte.. hade inte lyckats somna.. så när man väl höll på kom det in ungar och skrek och så höll jag på att somna igen då ringde Kajsas mobil och hon var inte där.. så höll jag på att somna igen och då hör jag Kajsa utanför. "Vi måste va tysta, Cicki sover" och då fick hon till svar "nej, det gör jag inte, din mobil ringde nyss" och lät väldigt sur. så skulle hon hitta den och jag hade ju lagt den under kläder för att det skulle låta mindre. gah. så somnade jag väl lite innan min mobil gick igång 3:45. men jag tröck inte på snooz utan på avsluta och somnade om.. oops. men men, flög upp ur sängen när Christian kom in.
Amel och Mikael satt i köket :) så mer minnen och prat med Amel :) ganska lugn natt, förutom när åskvädret kom. då gick jag en runda för att se om Maddicken, hon som varit rädd för åskan tidigare var vaken.. men hon sov.. fast det dröjde inte länge, fören jag hade ett annat gråtade barn i mitt knä. Klara, från min förening var också rädd. sedan kom Maddicken också och Alice och Emmy och William frös. så då var det fullt ös i köket. Amel gjorde varm choklad och jag tröstade barn. och åskan smal och lät utanför. hela köket skakade vid ett tillfälle. då var det lite läskigt. spegeln på vägen började skaka. aldrig varit med om nå liknande..
sedan vid 6 stoppade jag ner alla barn där de skulle sova. då hade vi flyttat in Klara, Alice och Emmy.  Gick även själv och la mig, det gjorde även Christian, Amel och Mikael. Nästa nattvaktspass skulle börja.. sov sedan till lite efter 8 när vi blev väckta..
kul natt va? :P

Var faktiskt väldigt pigg för att ha sovit så lite.. kommit in i andra andningen eller nå :)

Sista dagen betyder städdag. Utbröt dock ett bråk mellan en tjej och ett gäng grabbar. suck. att folk inte kan vara snälla.
Men Cicki hon är snäll och pratar med alla barn. Hon fixar. Tjejens kompisar kom till mig, jag var inte äns ledare för något av barnen som bråkade, inte heller för någon av kompisarna som kom och berättade. men man har väl gjort gott intryck :)
så då sprang jag och lämnade allt. Ramis fick sköta vår grupp själv, vilket han fkaitkst fått göra några gånger under veckan och det gick jätte bra. vi hade bra sammarbete och han tog egna insiativ :) Bra med barnen :)
I alla fall då, först fick jag skrika på några killar att lämna tältplatsen. de hade blåst för samling så jag skulle ta hand om den gråtande tjejen i tältet och de andra skulle gå. så kröp jag in, men hon vägrade berätta vad som hade hänt medan killarna fortfarande var utanför. så då gick jag ut och skrek lite till.. till slut försvann de efter jag fått hjälp av Janne, en pappa som var där med sina två barn och hjälpte till där det behövdes. han är ju också ganska aktiv i IOGT NTO.
Så då låg vi där inne i tältet och jag tröstade henne och hon berättade. Kan nämna att denna tjej var 12 och har en del skin på näsan, så det var ingen liten grej som hade hänt. man får inte henne att börja gråta i första stund. efter ett tag började vi prata om annat och hade faktiskt roligt och skrattade lite.. så det blev lite bättre, jag var där inne i kanske 1 timme.. men jag pratade med ledaren till grabbarna och med lägerledningen så de skulle ta tag i detta. och det löste sig faktiskt. grabbarna insåg att de gjort fel och jag tror de till och med bad om ursäkt till tjejen.
så avslutning senare, med sånger och prisutdelning och hela lägret avslutades med en syskonkedja för alla som ville vara med. Vi hade ju kört den varje lägerbål, bara för att vi kunde i år. jag menar 60 barn och 20 ledare är lite skillnad mot 140 barn och 30 ledare föra året.. men nu hade vi ju tagit bort de äldsta barnen. De får ett eget läger 7-10/8 då jag också ska vara ledare.. får se hur det går.

Så på lördagen efter avslutningen med utvärdering för oss ledare, urstädning av ledarhus och massa hejdå kramar var det bara hem och sova sedan.. somnade redan i bilen. Tur att Lina körde :)

Har 120, tror jag det blev, bilder på facebook, men blev runt 400 totalt, så ni som vill ha säg till.
Lägger upp några här med så ni som inte har facebook får se också :)

  
Diana & Christian,           Ramis, Joline, Wilma,   Grupp 7 vid fåren

  
Lina & Lynn,                     Grupp 7 bowlar,                Ramis leder gruppen

   
Alla på Ramis,                  Uppställning,                    Ful kort :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0