Laviken året runt

Har inte skrivit på länge.. förlåt för det.
men tänkte berätta lite om Laviken.
Ledare för 9onde gången i år.. sedan har jag varit deltagare några gånger också..
bästa platsen på jorden.
lugnt och fridfullt. skog runt hela området förutom mot sjön/Älven vad ni nu vill kalla det :P

Läger för barn mellan 7-12 år
I år var temat "året runt" så vi firade midsommar, jul, lucia, påsk, halloween, gotlänska stånga spelen och sedan avslutade vi med nyår.
så sjukt kul.
dansade små grodorna runt midsommarstången som barnen plockat blommor till.
hade julafton med pepparkaksbak och tomten kom och delade ut julklappar.. då snöade det även :) Skummaskin :)

hade såklart lägerbål varje kväll och jag, Kajsa och Madde höll i invigningen av de nya ledarna.. varje år ska de nya invigas :) så otroligt roligt. finns både bilder och film på FB som Cammen lagt upp :)

lucia tåg där barnen röstat fram lucian.. alla ledare fick de rösta på.. ledarna fick också rösta.. 105 röster kom in.. 51 röster var på Crippe :) och 2an fick 11 röster.. så lite överlägset.. de redovisade de 4 första och de var bara killar.. någon som är chokad? :P
målade påskägg, hade äggpickning och äggrullning..
gick spökrunda och jag blev mest rädd.. haha.. jag hade yngsta gruppen och så hör jag at det låter som om någon kastar sten längre fram.. sså jag var bered på att det var någon där.. men när vi har passerat området så skakar det till i buskarna.. och jag hoppar till som vanligt vid plötsliga händelser.. håller en varsin tjej i handen och den ena säger "Det var nog bara en fågel" okej.. tack för den liksom :P
sedan får vi sitta och lyssna på spökfakta.. jag blir faktiskt inte rädd.. men det var segt.. och alla grupper skulle komma dit så vi fick sitta längst som började.. och efter stigen så blev skrämsel grejerna värre och värre för grupperna.. så jag är glad att jag inte hade äldsta gruppen.. hade ju dött :P
mot slutet var mina barn är så trötta.. kl har ju passerat 00 så jag förstod dem.. så en somnade mot mig.. hade jag inte varit på helspän utifall någon skulle bli rädd så jag skulle behövt ta reda på det så hade jag också somnat..
var bara 2 i Kajsas grupp som blev rädda.. men de tog hon hand om :)

Gotländks aspångaspelen var roligt att se på, speciellt eftersom vi lottat vilka som skulle göra vissa grenar då vi inte hunnit öva..
och Nathali.. en liten tjej i min grupp får göra en tävling som heter Oxen.. ska ha repet som när man lekte häst när man var liten som så ska man dra tills den andra åker bakåt liksom..
de har lottat vilka som ska möta vilka.. min grupp 1 får möte grupp 5.. ojoj tänkte jag.. hon kommer ju flyga som en vante då hon är mycket mindre än den killen som ska tävla i deras lag.. men icke.. hon drar och sliter och vinner! var 10 grupper, men var bara grupp1-5 som tävlade mot varandra.. så hon gick direkt till final.. får där möta en kille i grupp 3 och han vann, men han säger "Hon var starkare än någon annan" och då har de i sin grupp övat på detta.. grymt kul. Blev så glad :)
Tänk när hon är något äldre.. hon kommer klå alla :)
sedan avslutar vi med maskerad på nyår.. disko.
Jag och Emelie var Bill och Bull, det blev verkligen succe :)

Visst var vi söta?
väldigt varmt var det.. men men..
sedan avsluade vi med fyrverkerier innan det var dags för ledaravslutning..
och sista dagen städning och avslutning.

Måste bara berätta om en morgon också när Kajsa och Jonas var nattvakt.. de väcker Kajsa kl 6 och jag vaknar till, Emelie följer med Kajsa och ska tvätta håret.. precis när jag håller på att somna om så vaknar William (Emelies 2åriga son) så då var det bara att gå ner till honom och trösta honom.. men jag dög inte.. så det var bara på med kläder och gå ut till Emelie.. så när jag öppnar dörren slår vinden mot mig och jag är klarvaken.. så det var ingen ide att lägga sig då..
så jag hjälper Jonas att tända elden.. det ska man göra om man har sista nattpasset.. bara det att vi hittar inte stickorna.. så jag försöker göra stickor med en yxa.. i 50 minuter håller vi på.. då sätter jag mig på en stol och ser in under massa saker.. där ligger stickorna.. 10 minuter senare brann det bra. suck liksom.. men men.. fick ju lära känna Jonas bättre.. och jag som tar efter dialekter väldigt lätt pratade då som han.. fast med Ä.. lite Gävle mål allt.. men ojoj.. pratar fortfarande med konstig dialekt.. men bara på visa ord..
men i övrigt så var William duktigt och sov länge :)
Och jg sov lika mycket (lite) som vanligt :P flumm..
Fick även en inflamation i ett myggbett.. klia inte på myggbett! så på måndag var jag röd och svullen.. på tisdagen var det värre och gjorde ont.. började bli blått runt bettet.. så på onsdag ringde jag sjukvårdsrådgivningen.. fick nr till Bollnäs hälsocentral.. en distriktssköterska skulle kolla på detta tyckte de nämligen. så kl 15 fick jag tid.. var på sjukhuset 14:40.. kom inte in fören 15:10.. hade då nickat till några gånger innan.. slappnade av liksom.. kände tröttheten.. distriktssköterskan petar lite på det i typ 1 minut och säger sedan att jag ska träffa läkaren.. 15:50 får jag tid.. sså äter en glass ute och sätter mig sedan och väntar.. nbickar till några gånger till.. 16:10 kommer jag in.. läkaren petar lite på det i någon minut och säger sedan att jag ska äta pencelin. 1 tablett 3 gånger om dagen i tio dagar.. tablett? inte så stora säger han.. ha, säger jag. apstora och jag som har svårt att svälja tabletter.. men men.. de gick i.. får även order om att inte springa, helst inte gå och ska inte vara i solen.. grattis.. jag är ju på Laviken. men har inte sprungit.. bytte av Asmir i köket så han fick vara med på ledarmatcherna och jag hjälpa till i köket.. gått har jag gjort en del.. men då jag hade benvärmare med mig till min och Emelies svans så fick jag ha dem på foten.. så skippade solen där.. nu har jag bara 2 dagar kvar på tabletterna.. inte riktigt bra.. men vi får se..

Saknar alla på Laviken så otroligt mycket. Vill tillbaka nu!
Förr om åren har det bara varit.. vi ses nästa år, men i år vill vi inte släppa taget.. vi är flera som lagt upp bilder på FB och varje gång jag loggar in har jag mellan 50-100 nya händelser.. kommentarer och taggningar.. helt galet.. har varit så nu varje dag sedan jag kom hem.. jag var först upp med bilderna på söndag kväll och sedan har det bara fortsatt.. så sjuk humor har vi också.. kolla gärna in bilderna på FB ni som känner mig :)

Kommentarer
Postat av: Victoria

Det är en gorilla :) Åh Laviken, det lägret finns det många roliga minnen ifrån :) Jag kommer ihåg när du och jag var ledare tillsammans. Jag hade med bilder från det året i min ansökan som au pair faktiskt :) hoppas allt är bra med dig! Kram

2010-07-09 @ 01:46:51
URL: http://victoriaohlson.blogg.se/
Postat av: Victoria

Jag maste fraga henne hur hon gjorde den! Sa gott :) Ska forsoka leta fram lite bilder sen laviken och skicka dom till dig! Kram

2010-07-10 @ 18:46:21
URL: http://victoriaohlson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0