Fuskat + Hälsingland

Sist jag skrev hade jag kommit hem från halloween helgen i Bergvik..

Kort sammanfattning om vad som hänt efter det..

Jobbat en hel del
haft möte på HIG om att starta nykter studentförening. Vi är på G :)
haft årsmöte i UNF Gävle hemma hos mig. Mys och skratt :) jag blev ledamot i styrelsen, ingen tung post och det är jag glad för :)
Sedan var jag och Emelie på valberedningskurs i Sthlm på Tollare. Massa skratt med Emelie och roligt att träffa UNF FS, speciellt Lina :) På kursen var vi 6 deltagare, varav en person hette och stavade precis som mig. Vad är oddsen på det? Christine, med den stavningen är inte så vanlig.. men men. Jag och Emelie var klart de yngsta på kursen.. men de tyckte nog att det var roligt med några unga människor :)
jag har gjort klart pärmen med bokföring till pappa, så nu få han göra den tunga biten :P
Har även haft Emelie på middag här innan hon skulle på möte..
Emma var här dagen efter och vi myste till en film med massa chips, ostkrokar, kakor och godis :)
Jag har även gått och blivit sjuk. Hostat i en vecka, nyser, ont i halsen, trött.. men det börjar släppa nu och jag hostar inget på natten längre :)

Nu till Hälsingland.. haha, jag var hos mamma och pappa igår och så sa pappa "Sen när kom du från Hälsingland?" jag hörde själv att jag inte hade Gävlemålet på vissa ord, och vet att jag lätt tar efter Emelies dialekt.. har även tagit efter Magnus dialekt lite. Så förklarade detta för pappa och då säger han att jag lät som om jag kom från Bollnäs eller Edsbyn! Va? Där har jag ju inte varit.. Söderhamn och Bergvik är där jag är..
Visst pappa är från Bollnäs, men han säger att han tappat dialekten sedan han flyttade till Gävle (och det gjorde han när han började på gymnasiet!) så det var ju ett tag sedan.. Haha :P
helt galet.. men det har hänt förut.. var en som kom in på jobbet för något år sedan och då hängde jag ju inte lika mycket i Söderhamn och och så.. Men mannen sa på en gång till mig "Visst är du från Bollnäs?" Helt galet det med.. svarade att pappa var därifrån, men det var länge sedan han flyttade till Gävle och hade inte den dialekten längre..
men tydligen har jag den.. Hör att jag pratar (eller prater som Emelie skulle sagt) som Emelie och Magnus ibland.. men vem har gett mig Bollnäs dialekten? Någon språk, eller dialekt kunning som kan svara på detta?
kan man ha dialekten i blodet?
För jag är inte i Bollnäs längre.. var där en kort stund för några år sedan och innan det var det kanske typ 10 år sedan när farmor och farfar levde.. galet.
jag vill ha svar!

men nu måste jag göra mig klar..
klä på mig och sminka mig lite..
Ska hämta Markus på tågstationen sedan far vi till Hamrånge för att fira Lina :)

Kommentarer
Postat av: Grinders.se

Hej – Vi söker just nu fler bloggare som vill tjäna extrapengar på sin blogg genom att sälja sponsrade inlägg och annonsplats till företag som vi samarbetar med. Är du intresserad kan du läsa om hur detta fungerar här: http://www.grinders.se/page/about

Med vänlig hälsning

/Grinders.se

2010-12-16 @ 20:44:00
URL: http://www.grinders.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0